بعد از اینکه درختان قطع می شوند، قبل از رسیدن به دست مردم یک سری مراحل را باید طی کنند. محصول نهایی به اشکال مختلفی برش خورده و برای کارهای ساخت ساز به فروش می رسد. چوب خام درختان در مرحله اول بعد از قطع باید خشک شده و رطوبت اضافی آن خارج شود. این کار باید با دقت فراوان انجام شود زیرا اگر تنه درخت خود به خود خشک شود ترک خورده و برای ساخت دکوراسیون چوبی و ساختمان های چوبی مناسب نخواهد بود.
هدف از خشک کردن چوب
هدف از فرآیند و آشنایی با نحوه خشک کردن چوب در وحله اول “تعادل رطوبتی با محیط” یعنی رساندن رطوبت چوب به رطوبت محیط
میباشد. به طور ساده میتوان گفت که هر منطقهای رطوبت پایهی مخصوص به خود را دارد که براساس اقلیم آب و هوایی
طبقهبندی میشود.
درصد رطوبت به تفکیک مناطق جغرافیایی در ایران:
شهرهای شمالی ایران بین 16 تا 20درصد
شهرهای مرکزی مانند تهران، اصفهان و قسمتی از استان فارس که آب و هوای خشکتری نسبت به شهرهای شمال دارند، بین 12 تا
13درصد.
شهرهای گرم و خشک مانند یزد و کرمان بین 7 تا 10درصد.
اگر درختی در شهرهای شمالی بریده شدهباشد و تصمیم دارید در تهران از آن استفاده کنید، چوب را پس از تبدیل به الوار به
شهر تهران انتقال داده و خشک میکنید. اگر بخواهید از این چوبی که در تهران خشک کردهاید در شهر یزد استفاده کنید دو
راهحل برای شما وجود دارد:
میتوان چوبهای خشک شده در تهران را همانجا به محصول نهایی تبدیل کرد. با رنگکردن سطح کار، تمام منافذ چوب پر میشود
و دیگر امکانی برای جذب و دفع رطوبت نمیباشد.
میتوان رطوبت چوب را به میزان دلخواه و متناسب با منطقه رساند. مثلا درصد رطوبت نهایی چوبی که میخواهد در شهر یزد مورد
استفاده قرار گیرد باید 8درصد باشد.
چوب یک ماده پویا و زنده است و عملکرد آن در جذب و یا دفع مایعات به انطباق آن با محیط زیست کمک می کند. این ماده ارزشمند نقش خیلی مهمی در زندگی ما دارد و اگر درست از آن بهره برداری نشود خسارات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می آید. خشک کردن چوب یک فرآیند بسیار مهم و اساسی است که باید تحت نظر افراد متخصص انجام بگیرد. بهتر است با توجه به میزان چوب و اندازه آن از یکی از روش های خشک کردن طبیعی یا مصنوعی استفاده شود.